„Kanapka” od Menadżera? – Czyli informacje zwrotne

Clips

Na przełomie lat powstało wiele metod udzielania informacji zwrotnej. Co więcej, okazuje się, że modele te są coraz popularniejsze w środowisku menadżerskim i stają się dominującym stylem zarządzania w wielu firmach. W komunikacji interpersonalnej lider ma za zadanie nie tylko motywować, ale i korygować pracę swoich podwładnych. To dzięki dobrym stosunkom, umiejętności dostosowania poziomu komunikacji do rozmówcy i chęci rozwoju mamy możliwość rozwijania skrzydeł i poszerzania horyzontów. Chcesz wiedzieć, jak udzielić swojemu pracownikowi informacji zwrotnej? Oto najpopularniejsze sposoby.

 

Model SPINKA

Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych modeli, stosowany w sytuacjach, w których pracownik o wyższym doświadczeniu udziela informacji pracownikowi, będącym np. jego podopiecznym.

d

freeimages.com

S – szczegół, sprecyzowany ściśle określony temat, co chcesz przekazać swoim słuchaczom;
P – pozytyw, przekaż słuchaczom, co zdołało Cię pozytywnie zaskoczyć, co podobało Ci się najbardziej, co zostało poprawnie wykonane;
I – korzystaj ze spójnika „i”, kiedy łączysz zdania
N – negatyw, zwróć uwagę słuchaczy na to, co warto poprawić, skorygować, rozwinąć;
K – konsekwencje, obudź w słuchaczach poczucie odpowiedzialności. Powiedz, jakie konsekwencje wiążą się z konkretnym zachowaniem;
A – alternatywa, zaproponuj alternatywne rozwiązania problemu

 

Model Kanapki

Metoda ta polega na udzielaniu informacji zwrotnej składającej się z trzech części – informacja pozytywna, informacja negatywna, pozytywny komentarz. Jest to bardzo dopracowany psychologicznie zabieg, dzięki któremu krytyka staje się łatwiejsza do przyjęcia. Wszystko, co nieprzyjemne zostaje wypowiedziane w trakcie rozmowy, a sam jej koniec i początek przynosi pozytywne aspekty. To idealny sposób na podkreślenie dobrych cech i zachowań pracownika, który buduje w nim poczucie odpowiedzialności i pewność siebie, a jednocześnie umożliwia zasugerowanie pewnych zmian.

Przeanalizujmy model kanapki na przykładzie – pracownik występuje publicznie, wprowadzając grupę w zagadnienia związane z nową usługą oferowaną przez firmę. Informacją pozytywną będzie tu nawet krótki komentarz „Wspaniałe przemówienie…”, poparty kilkoma argumentami. Informacją negatywną może być sugestia „…gdybyś mówił nieco wolniej, na pewno temat wydałby się przystępniejszy dla słuchaczy”, a przechodząc do pozytywnego komentarza, należy zreasumować sytuację „…tak jak już mówiłem, rewelacyjny występ”. To oczywiście tylko przykładowe zwroty, które można zastosować w podobnej sytuacji. Stosując feedback kanapkowy masz za zadanie przekazać swoją opinię, sugestie dotyczące rozwiązania problemów, a nie skupić się na problemach i błędach, które wystąpiły.

 

Metoda SSC (Start, Stop, Continue)

To model skupiający się na tym, co powinno zostać wykonane, co powinno zostać zakończone, a co warto kontynuować. Jak widać można stosować go na wielu różnych płaszczyznach, ponieważ dąży on do wyeliminowania negatywnych czynników, przy jednoczesnym zachowania chęci rozwoju.

Analiza SWOT

Jest to jedna z popularniejszych metod udzielania informacji zwrotnej. To przede wszystkim ocena mocnych stron, szans i zagrożeń wynikających z codziennych relacji.

S – Strenghts – mocne strony, zaprezentuj atuty, zalety prezentowanego tematu;
W – Weaknesses – słabe strony, pokaż elementy stanowiące pewnego rodzaju barierą, która bagatelizowana i niewyeliminowana może mieć negatywny wpływ na rozwój organizacji;
O – Opportunities – szanse, przedstaw proponowane możliwości, które będą miały wpływ na korzystne zmiany. Określ ich realność i przeanalizuj opłacalność;
T – Threats – zagrożenia, upewnij się, jakie niebezpieczeństwa wiążą się z podjęcie tematu i spróbuj im zapobiec;
Metod udzielania informacji zwrotnej jest oczywiście dużo więcej. Wyżej przedstawione zostały najpopularniejsze z nich, a ich wykorzystanie może być kluczem do sukcesu w relacjach interpersonalnych firmy. Warto zwrócić na nie szczególną uwagę, wierząc w pozytywny skutek ich wdrożenia.