Jak zostać doskonałym menadżerem w miesiąc?

Jeżeli czujesz, że Twoje umiejętności menadżerskie nie stoją na najwyższym poziomie, Twój szef ciągle jest niezadowolony z wyników osiąganych przez Twój dział, a każdy dzień w pracy jest dla Ciebie pasmem niekończących się porażek, warto powiedzieć sobie: STOP. Zmiana w efektywnego menadżera nie jest taka trudna, jak mogłaby się wydawać. A więc – do dzieła!

Po pierwsze, uświadom sobie swoją rolę kierownika i nadzorcy. To Twoje zadanie na pierwszy tydzień. Skupiaj się na celach organizacji, zaplanuj w samotności poszczególne etapy działania, wyznacz swoim pracownikom dokładnie sprecyzowane zadania. Nie pozwól by pracownicy wchodzili Ci na głowę. Dzięki skrupulatnemu, drobiazgowemu (i najlepiej rozpisanemu na kartce) rozplanowaniu zadań, unikniesz pomyłek. A Twoja stanowczość i zorganizowanie z pewnością wzbudzi szacunek u podwładnych.

Po krótkiej rozgrzewce tygodnia pierwszego, w drugim tygodniu zastanów się nad ludzką stroną organizacji. Przestań na chwilę rozkazywać podwładnym, w zamian starając się ich odpowiednio motywować i przewodzić. Pozwól pracownikom na wzięcie udziału w procesie planowania przyszłości organizacji, wysłuchaj ich, być może okaże się, że mają do zaproponowania dużo ciekawych rozwiązań. Zaczną Cię doceniać, ponieważ niewielu jest szefów, którzy motywują swych pracowników, a przy tym korzystają z ich wiedzy, która najczęściej jest bardzo cenna, bo zaczerpnięta z perspektywy innego stanowiska.

W trzecim tygodniu Twojego procesu zmian, zorganizuj wielkie zebranie z wszystkimi pracownikami  Twojego działu. Niech poczują, że jesteście zespołem. Wtedy podziel ludzi na kilka grup, które będą się zajmowały kolejno: planowaniem, organizacją pracy, koordynacją, podziałem zadań, a także kontrolą (tutaj szczególnie ważna będzie Twoja rola). Od tej pory zacznijcie tak pracować, a Ty dokładnie monitoruj postępy zespołu, organizując cotygodniowe zebrania, chwaląc osiągnięcia i przestrzegając przed błędami. Bądź sprawiedliwy. Ta prosta reorganizacja w niesamowity sposób podniesie wydajność pracy Twojego działu.

W czwartym tygodniu stań się dla swoich podwładnych połączeniem kierownika, nauczyciela i konsultanta. Z pewnością zdobyłeś już ich większe zaufanie. Skup się na sobie i pokaż innym że jesteś menadżerem z wszystkimi cechami zwykłego pracownika, ale że umiesz więcej. Jesteś bardziej doświadczony, intelektualnie szybszy w opanowywaniu nowych umiejętności, interesujący się wieloma rzeczami spoza branży, łączący różne dziedziny i w ten sposób szukający rozwiązań dla nowych problemów.

Oczywiście, w kroku czwarty, za samym poczuciem bycia „takim” menadżerem powinny iść fakty. Pragnę Cię uspokoić, że skoro zajmujesz odpowiedzialną funkcję w firmie, to z pewnością posiadasz wiele z tych cech. Jeżeli jednak są rejony, w których przestałeś się sprawdzać, zacznij aktywnie się dokształcać. Pamiętaj, że zawsze powinieneś być krok przed pracownikami, jeżeli chodzi o wiedzę
i doświadczenie. A więc przystępuj do pracy i powodzenia!